Vanuit haar nieuw kantoor helpt advocate Myriam leerlingen examens aanvechten

820afb7f90713f6e3bee7ba4082254367d01c23f
Nieuws | Vanuit haar nieuw kantoor helpt advocate Myriam leerlingen examens aanvechten

Vanuit haar nieuw kantoor helpt advocate Myriam leerlingen examens aanvechten: “Mensen kloppen hier nooit onterecht aan”

In het pand van Optiek Cassiers in Sint-Denijs-Westrem is onderwijsadvocaat Myriam Van den Abeele een eigen bureau begonnen. Vandaaruit helpt ze scholen, studenten en ouders met de meest diverse onderwijsproblemen. “Smartschool mag nooit de enige communicatievorm zijn.”

Onderwijsadvocaten: dé schrik van leerkrachten bij deliberaties, als misnoegde leerlingen via juridische weg alsnog een A-attest willen verkrijgen. Het is een cliché dat absoluut niet klopt, meent advocate Myriam Van den Abeele (40). Zij is al dertien jaar gespecialiseerd in de materie en opende dit jaar haar kantoor Collegius in Sint-Denijs-Westrem.

“Mensen kloppen hier nooit onterecht aan”, zegt ze. “Als hun buikgevoel zegt dat iets onrechtvaardig is verlopen, is dat altijd juist. Het is dan onze taak om eerlijk te zeggen of we die onrechtvaardigheid kunnen rechtzetten en hoe. Dat kan via een procedure zijn of via de minnelijke weg. Procederen om te procederen, dat doen we niet.”

Tuchtprocedures

Myriam Van den Abeele is vijftien jaar actief als advocate aan de Gentse balie. Eerst in verschillende grote Gentse kantoren, waar ze zich specialiseerde in het onderwijsrecht. Zowel leerlingen, studenten, leerkrachten, docenten als onderwijsinstellingen zijn klant bij haar. De opening van haar eigen kantoor is een volgende stap in haar carrière.

De zomer is steevast druk, dankzij de examenbetwistingen in het hoger en secundair onderwijs. Maar dat is maar het topje van de ijsberg. De rest van het jaar is gevuld met allerlei andere kwesties zoals tucht- en evaluatieprocedures van onderwijspersoneel, definitieve uitsluitingen en allerlei advies- en bijstandsvragen van scholen, studenten en ouders.

Smartschool

Veel problemen op scholen zijn volgens de advocate het gevolg van een communicatieprobleem. Daarvoor wijst ze onder meer naar de invoering van Smartschool. “Een handig platform, maar dat mag niet het enige communicatiemiddel zijn. Ouders verwachten nog steeds een telefoontje van de school als het minder goed gaat, en andersom doen ouders dat het best ook. Beter vroeg dan laat.”

In moeilijke omstandigheden moet de advocate het gesprek weer op gang krijgen. Ze noemt zich dan ook een vertaler-tolk. “Ik filter de emotie eruit, spreek eerlijk en rechtuit, breng alle belangen in kaart. Om vervolgens constructief te zoeken naar een oplossing waarin alle partijen zich kunnen vinden. Als dat lukt, gebeurt er iets moois, waar ik zelfs kippenvel van kan krijgen.”

 

BRON

Nieuwsblad: Vrijdag 5 april 2024

terug naar overzicht